עולמו הסודי של אלכס

מחשבות והגיגים פרי עטו של מישהו שחושב כמוכם

יבגני טולוצ'קו כמשל: על התפישה המוטעית של "הרוסים" בישראל

with 16 comments

עולים מברית המועצות לשעבר

עולים מברית המועצות לשעבר

בישראל מודל 2013 מעטים האנשים המתייחסים ליוצאי ברית המועצות לשעבר כ-"זונות", "מאפיונרים", "אלכוהוליסטים", "אוכלי חזיר", "רוסים מסריחים" ושלל תוויות נוספות שהודבקו לאוכלוסייה זו בעבר, לפחות לא באופן פומבי. אולם, ביומיים האחרונים קיבלנו שתי דוגמאות לכך שאוכלוסייה זו, יותר מעשרים שנה לאחר שהגיעה לכאן בהמוניה, ביוזמתה ובעידודה של ממשלת ישראל, איננה נתפסת עדיין כישראלית לגמרי, שלא נדבר על יהודית.

במקרה הראשון, מורה בבית ספר יסודי בחיפה הציגה לתלמידי כיתה ג', במהלך יום השואה, מראה של גרמנים, באמצעות העמדתם של ילדים ממוצא רוסי בקדמת הכיתה והצגתם בתור כאלה. אין כמובן צורך להסביר את הגזענות הטמונה ב-"מערך שיעור" שכזה. אף יותר חמורה בעיניי הבורות הבסיסית של אותה מורה, המייצגת את מערכת החינוך הישראלית. הרי אם הייתה טורחת לבזבז חמש דקות מזמנה היקר וקוראת את הערך הוויקיפדי על תורת הגזע אשר עמדה בבסיס האידיאולוגיה הנאצית, היא בוודאי הייתה מגלה שהגזע הסלאבי, עליו נמנים העמים המאכלסים את מזרח אירופה, היווה גזע נחות בעיניי אותה אידיאולוגיה ולכן, גם בהינתן היותה גזענית, כזו שמטילה ספק ביהדותם של אותם ילדים, אין מקום להשוואה זו. בהקשר זה ניתן גם להזכיר את המטען הגנטי של לא מעט אוקראינים, רוסים ועמים סלאבים אחרים ממזרח אירופה, הטומנים בחובם גנים "אסיאתיים", זכר לכיבוש המונגולי בהנהגתו של ג'ינגיס חאן והקמתה של אורדת הזהב באזורים אלה על ידי צאצאיו. ניתן להמשיך ולמצוא הסברים ודוגמאות אינספור לכך שרוסים, בהכללה, לא דומים במאומה לתיאור של הארי המושלם כפי שהוצג על ידי קברניטי גרמניה הנאצית. בכל מקרה, איך שלא מסובבים את העניין, המקרה הנ"ל מעלה שתי נקודות מטרידות: הראשונה נוגעת לבורות ולמחסור בידע בסיסי שהם מנת חלקה של מערכת החינוך בישראל. אם מורה שמלמדת על השואה איננה בקיאה בפרטים כה בסיסיים אודותיה, מפחיד לחשוב אילו דברים אחרים, כאלה שלא מגיעים לאמצעי התקשורת, מורים אינם יודעים. מורים האמונים על חינוך דור ההמשך, להזכירכם. הנקודה השנייה נוגעת באופן ישיר לטענה המרכזית שלי – חוסר הנכונות להכיר בעולים מברית המועצות כישראלים לכל דבר ועניין. בעצם הצגתם של אותם ילדים כדומים לאלה שניסו להשמיד את העם היהודי לפני שבעה עשורים, נוצרת חלוקה דיכוטומית ל-"אנחנו" ו-"הם", כאשר די ברור ש-"הם" לא יוכלו אף פעם להיות חלק מאיתנו.

בעוד שניתן לטעון כי המקרה הראשון הינו נקודתי ולא משליך על מערכת החינוך כולה ומכאן על כלל החברה, הרי שהמקרה השני חמור יותר מהבחינה שהוא מעוגן מבחינה מערכתית-מוסדית. במקרה המדובר, בעת טקס הפתיחה של פרויקט "דגלון לנופל", במסגרתו מניח הרמטכ"ל דגל על קברו של החלל האחרון שנקבר בהר הרצל, הניח רא"ל בני גנץ את הדגל על קברו של סא"ל (במיל') שלמה (מוני) ניצני ולא על קברו של יבגני טולוצ'קו, למרות שהאחרון הינו החלל האחרון אשר נקבר שם. טולוצ'קו לא זכה בכבוד הנ"ל מכיוון שיהדותו מוטלת בספק והוא נקבר בחלקה המיועדת לסוג זה של חללים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניותיהם של אמצעי התקשורת כי טולוצ'קו לא עמד בקריטריונים מכיוון שהנחת הדגל מתבצעת רק על קברים של חללים אשר נקברים בחלקה הצבאית המרכזית, קרי כאלה שיהדותם איננה מוטלת בספק. זאת אומרת שעצם העובדה שאותם חיילים בחרו לשלם את חובם לחברה הישראלית ולהתגייס לצבא (כי בואו נודה באמת, בימינו, כאשר אחד מכל ארבעה גברים ואחת מכל שתי נשים אינם מתגייסים, הגבול בין בחירה וחובה מטשטש) לא מספיק. הם צריכים לעמוד בקריטריונים מאוד מסוימים על מנת להיחשב כשווים בין שווים בחברה הישראלית.

אבל גם זה לא העיקר. למרות שהמקרה השני מעיד על בעיה מובנית במוסד כה מרכזי של החברה הישראלית כמו צה"ל, עדיין מדובר על בעיה נקודתית ודי שולית בעיניי. הבעיה האמיתית נעוצה בשיח המתעורר בעקבות מקרים כגון זה וההבניות החברתיות, המושרשות עמוק מאוד בחברה הישראלית, הנוצרות בעקבותיו. ח"כ אלעזר שטרן, ראש אכ"א לשעבר, כתב בפייסבוק בעקבות פרסום המקרה כי "יש לשקול את האפשרות לקבור את כל החיילים היהודים והלא יהודיים באותה שורה, כתף אל כתף כפי שהם משרתים." אני מסכים כמובן עם שטרן, אך נשאלת השאלה מדוע רק אותם אלה שמחרפים את נפשם בשם שמירה על המדינה צריכים לזכות באותו שוויון זכויות מיוחל? לצערי, זו התפישה אשר מתקבעת בשיח ובהוויה הישראליים. כל עוד מדובר בחייל (עדיף קרבי) אשר מופלה לרעה בגלל מוצאו, הרי שקם קול זעקה היוצא כנגד אותה אפליה. על אחת כמה וכמה אם, לא עלינו, אותו חייל נהרג. לצערם של אלפי אזרחים שלא נוהגים להיהרג בעת שירותם הצבאי, אלא משלימים את השירות בהצלחה, משלמים מיסים ותורמים לחברה, מעטים הם האנשים שמרימים עבורם קול צעקה והם ממשיכים להוות אזרחים סוג ב'. הדוגמא המובהקת ביותר לכך היא כמובן השליטה האבסולוטית של גורמי דת על נושא הנישואין כחלק מהסטטוס קוו הנהוג במדינה. גם כאלה שיהדותם כביכול איננה מוטלת בספק, נאלצים לכתת את רגליהם למשרדיהם של אותם גורמים ולעבור תהליכים משפילים, על מנת לקבל גושפנקא סופית להיותם יהודים.

גם אם נתעלם לרגע מהעובדה שהזכרתי בתחילת דבריי באשר לאינטרס של המדינה להבאתם של העולים מברית המועצות ארצה, אינטרס לא פחות מזה של העולים עצמם לעזוב את מדינת האם שלהם, יש משהו מאוד אבסורדי במצב שתיארתי. הרי אם פקיד או חייל נאצי היה נתקל במי מהם בשנת 1941, ההלכה היהודית לא הייתה מעניינת אותו כהוא זה ואותו אדם היה נשלח למשרפות. הרי רבים מהם סבלו מהאנטישמיות הגואה במדינות מהן הם באו. הרי רבים מהם החליטו לנטוע את שורשיהם כאן ולגדל את ילדיהם על פיסת האדמה הזו. הבעיה נובעת מכך שהתשובה לשאלה "מיהו יהודי?" נמצאת בידי פלג מסוים מאוד של היהדות שלא מוכן להתפשר בנוגע אליה. לא רק שהוא לא מוכן להתפשר, הוא אפילו לא מוכן לדון בכך (שזה דבר מגוחך בפני עצמו בהתחשב בכך שרוב יהודי ארצות הברית, למשל, שמספרם שווה ליהודי ישראל, הינם יהודים רפורמים.) כתוצאה מכך ישנה גם השלכה על הזהות הישראלית בכללותה ועל מיקמו של הפרט בחברה הישראלית.

בוודאי יש שיגידו: "אם הם כל כך אוהבים את המדינה ומרגישים יהודים, אז שיתגיירו." למרות שלדעתי כל פרט רשאי לחיות את חייו כפי שהוא רוצה כל עוד הוא לא עובר על החוק, בוודאי לקבוע את הזהות העצמית שלו, אני מוכן לקבל טענה זו. העניין הוא שתהליך הגיור עצמו נמצא באותן ידיים בלתי מתפשרות שתיארתי קודם. מדובר בתהליך קשה מאוד, עם חדירה מקסימלית לתחום חייו של הפרט, משפיל בהרבה מקרים, שהאדם הממוצע יתייאש עוד לפני שיחל בו. כמו במקרה של כמעט כל מונופול אחר, הפרט רק מפסיד מכך. אם התערבות לאחר מותו (!) של אדם אינה מעידה על כך, אני לא יודע מה כן.

טענה נוספת תתייחס בוודאי לכך שמצבה של האוכלוסייה דוברת הרוסית ככלל טוב במספר מונים מקבוצות מוחלשות בחברה כגון ערבים, אתיופים, חרדים, בדואים ומי לא, שלא נדבר על הפלסטינאים. במידה מסוימת היא אף תהיה נכונה, אבל לא תוריד ממורכבות או מחשיבות הבעיה שתיארתי כאן. באופן כללי, השסעים בחברה הישראלית ולא איראן או כל איום מוחשי יותר או פחות, הם הבעיה המרכזית של החברה שלנו והאיום המרכזי עליה. הדרך היחידה לפתור את הבעיה הזאת נעוצה בשינויים, הן תפישתיים והן מערכתיים.

ושלא תבינו אותי לא נכון, יש לי לא מעט ביקורת גם כלפי אוכלוסיית העולים מחבר העמים עצמה. ההיבדלות מרצון והאליטיזם התרבותי ממנו נובעות התנשאות ותחושת עליונות, הן רק שתי דוגמאות לכך. אבל הניכור שנוצר בקרב אוכלוסייה זו נובע לא פעם מהתפישה של שאר החברה הישראלית כלפיה ואי השוויון שנוצר כתוצאה ממנה.

הרמטכ"ל כבר לא יניח דגל על קברו של יבגני טולוצ'קו ז"ל, אבל אם חבריו (ולאו דווקא אלה שנלחמים עם מישהו אחר כתף אל כתף) לא ייתפשו יותר כאזרחים סוג ב' והמורה מחיפה תבין את גודל טעותה ותסביר זאת לתלמידיה, אולי נעלה, כחברה, על הדרך הנכונה.

נ.ב. אם שרדתם עד עכשיו, אני ממליץ בחום לקרוא גם את הטקסט של שלום בוגוסלבסקי אודות זיכרון השואה של יוצאי ברית המועצות.

Advertisements

16 תגובות

Subscribe to comments with RSS.

  1. איש אינו מפקפק בישראליותם של העולים, או בהקרבתם למען המדינה, השאלה היא דתית הילכתית, האם לפי גדרי ההלכה הם יהודים, גם חיילים דרוזים או מוסלמים הנופלים בשרותם, אינם ניקברים בחלקה אחת עם היהודים.
    קבורה היא עניין דתי, גם גיור הוא עיניין דתי, ואין לו קשר לגבי אזרחותם או ישראליותם
    זה אולי לא נעים, אבל ההלכה היהודית מפרידה בין בני אדם, בין יהודים ללא יהודים, בין ישראל ללוי לכהן, ועוד ועוד

    אילון

    אפריל 15, 2013 at 2:42 pm

    • הבעיה היא לא עם ההלכה, הבעיה היא עם המדינה שנותנת לקבוצה דתית מסוימת מונופול מלא על אותה דת. גם גיור וגם הסדרי קבורה הם אמנם עניינים דתיים, אך שניהם מתבצעים על פי אמות מידה שנקבעו על ידי הזרם האורתודוקסי ביהדות. נוצר פה פרדוקס – מצד אחד קיים חוק השבות, על פיו כל אדם אשר סבו יהודי, גם אם הוא עצמו איננו כזה, רשאי לקבל אזרחות ישראלית, מצד שני אותו אדם, חרף אזרחותו, לא יכול להתחתן בישראל (או לצורך ענייננו כאן – הרמטכ"ל לא יניח דגל על קברו משום שהוא לא יהודי).
      עקב כך נוצרת אפליה ברורה מאוד שלפי דעתי גם משליכה על האופן בו שאר האוכלוסייה תופשת את העולים. כמובן שאני מכליל וישנם גם לא מעט אנשים שלאומה של האם של הבן אדם שעומד מולם לא מעניינת אותם כהוא זה, אבל כל עוד הנושא הזה אינו מוסדר מבחינה מוסדית (או במילים אחרות – כל עוד הדת איננה מופרדת מהמדינה), אי השוויון הבסיסי הזה ימשיך להתקיים.

      alexzusmo

      אפריל 15, 2013 at 3:14 pm

    • קבורה *יכולה* להיות עניין דתי. היא לא חייבת להיות כך, על אחת כמה וכמה כשמדובר על קבורה צבאית, שכן הצבא אמור להיות גוף אזרחי ולא גוף דתי. דווקא בחלקה צבאית (כדגם ככה כל הקברים אחידים) יהיה נאה אם גם יהיה שוויון. ראוי שגם יהיו חלקות עם הפרדה עבור חיילים דתיים מכל הדתות

      דור

      אפריל 15, 2013 at 5:28 pm

  2. היי אלכס,קראתי את המאמר שלך והבנתי את הטענות שלך. רק דבר אחד מפריע לי פה,אתה מתייחס רק למקרים שבהם יהודי ברית המועצות מופלים לרעה,בדומה לשאר העליות כמו יהודים מאתיופיה . הבעיה שלי עם המאמר הזה,שאתה לא מתייחס ולא מזכיר שרוב לא קטן של עולי ברה"מ ממשיכים ללמד את ילדיהם רוסית בביתם וילדיהם מדברים בניהם רוסית אז לאיזה סוג של שויון אתם מצפים? עם כול הכבוד ישראל זה לא ארה"ב.ישראל בראש ובראשונה נבנתה כמדינה ליהודים כשם שצרפת היא מדינה לצרפתים. צרפת וישראל וכך גם גרמניה הם מדינות לאום אתניות ולא מדינות מהגרים,לכן האלמנט הדמוקרטי בהם פחות משמעותי מאשר בארה"ב וקנדה. נחזור למה ששאלתי מראש, הרבה קהילות קטנות של יהודי רוסיה שומרים בקנאות על תרבותם הרוסית(שזה די תמוהה,אם סבלתם מפוגרמים אתם אמורים לשכוח מתרבות איומה כזו) וגם על שפתם,אז כיצד אתם מבקשים להיטמע בחברה היהודית? זה כמו שאני בתור יהודי שגר בישראל אלך לצרפת ,אמשיך לדבר עברית מעל לראשיהם של עמיתי הצרפתיים ואחר כך אני אתלונן שלא מקבלים אותי כצרפתי .
    כמו כן שכחת לציין שחלק לא קטן של רוסים עלו ,כאשר הוריהם הם נוצרים ורק סבא שלהם יהודי,שזה סותר את הגדרת היהדות הבסיסית ביותר.וכן אם רוסי נוצרי אוהב את ישראל,אז כן הוא חייב להתגייר בדומה לאפרו אמריקאים שהתנצרו ושינו את מנהגיהם והפכו לאמריקאים מוחלטים.

    יהודי

    אפריל 15, 2013 at 6:17 pm

    • בדומה ליהודי ישראלי שעולה לצרפת ורוצה להפוך לצרפתי מוחלט,הייתי מצפה ממנו שיתנצר וילמד את ההיסטוריה הצרפתית,אז כן נדרש מאמץ מן אותם רוסים שהיגרו לישראל בתור יהודים ולא שמרו על המסורת היהודית שלהם. מה לעשות צריך לעבוד כדי להתקבל לחברה מסויימת,זה מתרחש בכול העולם וזה לא קשור לאפליה כזו או אחרת,בני אדם מסתדרים עם אנשים בעלי תרבות אתנית זהה לשלהם.

      יהודי

      אפריל 15, 2013 at 6:20 pm

      • אז בעצם, לדעתך, יהודי שמהגר לאירופה- עליו להתנצר ולשכוח את דתו ומינהגיו. אילו באמת היו פועלים בדרך זו לא היה נשאר כל זכר לעם היהודי מכיוון שכל היהודים בגולה היו ממירים את דתם.
        להזכירך לא רק העולים מחבר העמים דוברים את שפת אימם בבית אלא גם עולים ממדינות צפון אפריקה דוברים ערבית/צרפתית בבית (עד עכשיו- כשההורים הם כבר דור 4 בארץ..) ועולים ממקומות אחרים גם כן.. לדעתי, היופי של ישראל הוא ברב תרבותיות שלה, כל תרבות מביאה איתה משהו חדש- נקודת מבט שונה ומהצירוף הזה יוצאים דברים נפלאים- תראה כיצד התפתחה המדינה (מבחינה אקדמית, תרבותית ועוד..) לאחר העליות הרבות מכל העולם.
        חבל שבשנת 2013 עדיין קיימות דעות כה ברבריות אשר לפיהן יש לכפות אורך חיים מסויים על כלל האוכלוסיה ואשר מתנגדות בתוקף למגוון ולסובלנות הדדית.
        עניין הדת, שוב לדעתי, הינו עניין אידיבידואלי- כיצד האדם עצמו מגדיר את עצמו- אם אדם מגדיר עצמו כיהודי אין לך או לכל אדם אחר זכות לטעון אחרת- מה שמביא אותנו לנושא של הקשר בין הדת האורתודוקסית למדינה שאין ברצוני להרחיב עליו במסגרת זו.
        חג עצמאות שמח לכל אזרחי ישראל!

        פלוני אלמוני

        אפריל 16, 2013 at 12:35 pm

      • ערבבת פה כמה נושאים שאין ביניהם שום קשר – ראשית, צרפת היא הדוגמא האחרונה שאתה יכול לתת למדינת לאום אתני. הלאום הצרפתי התהווה בעקבות הקמת המדינה הצרפתית ולא להיפך. ואם כבר מדברים על זה, אחד היסודות המרכזיים באזרחות הצרפתית הינו החילוניות שלה. הדבר האחרון שיצופה ממך בתור צרפתי לעשות זה להתנצר. לעומת זאת, גרמניה היא אכן מדינת לאום אתני ואחת המובהקות שבהן. אך גם שם אף אחד לא יצפה ממך להתנצר מכיוון שהדת מופרדת ממדינה. בקיצור, שתי הדוגמאות שנתת אינן טובות, מכיוון שבשתיהן הדת מופרדת ממדינה ואין לה שום חזקה על הגדרות האזרחות של מדינות אלה, כפי שמצופה מכל מדינה מודרנית לעשות.
        אני מקבל את היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום היהודי ומקבל את ההנחה הדתית על פיה אנשים שרוצים להיות יהודים צריכים להתגייר. מה שאני לא מקבל זה המונופול שיש ליהדות האורתודוקסית על ענייני הדת במדינה, בהם הגיור. כפי שכבר כתבתי, העובדה שבארה"ב, בה יש לא פחות יהודים מאשר בישראל (אם לא יותר), יש יותר יהודים רפורמים מאשר אורתודוסקים, זרם שמבחינה חוקתית-דתית לא מוכר כלל בארץ, נראית לי תמוהה. ליהדות הרבה פנים וזאת שמקובלת ונהוגה בארץ היא רק אחת מהם, לאו דווקא הנכונה.
        לגבי הרוסים עצמם, כפי שגם כתבתי, יש לי לא מעט ביקורת. ישנה בהחלט מגמה של היבדלות מרצון, אך זוהי מגמה שהולכת ונחלשת והמצדדים בה נמנים בעיקר עם הדור הותיק של העולים. מה גם שמדובר בשימור תרבותי, שאין לו שום קשר לדת. אני מאמין שלא היית רוצה שמזרחים (בהכללה) יוותרו על מוזיקה ים תיכונית, אשכנזים (בהכללה) יוותרו על הגפילטע פיש והאתיופים יוותרו על חג הסיגד. אני גאה במורשת התרבותית הרוסית שלי לא פחות מאשר הגאווה שלי בישראליות שלי. אני אמנם לא מתכוון ללמד את הילדים שלי רוסית, לצורך העניין, אבל בהחלט מתכוון לחגוג איתם נובי גוד וללמד אותם על פושקין, גוגול ובולגקוב.
        העניין עם נוצריותם או חוסר דתם של רבים מהעולים הוא בהחלט בעייתי, אבל לא כפי שאתה מציג אותו, אלא מהצד של המדינה, שהעלתם ארצה הייתה אחת מהמטרות הלאומיות המרכזיות שלה בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, אבל לא השכילה להסדיר את ענייני הדת לגביהם (וכאן אנחנו שוב חוזרים למסקנה המרכזית מהדברים שלי – הפרדת דת ממדינה).

        alexzusmo

        אפריל 16, 2013 at 12:38 pm

  3. אלכס אתה מתייחס לצרפת של המאה ה-20 והמאה ה-21 אני מדבר על צרפת בכללי מימי הביניים עד ימנו,צרפת בפלטפורמה הנוכחית לא תשרוד! ישראל איננה ארה"ב,תפסיקו לשקר,מבחינת סטטיסטיקה רוסים שומרים על שפת אימם הרוסית יותר מאשר פולנים,הודים או מרוקאים שומרים על שפת אימם מתקופת הגלות. שתי הדוגמאות שהבאתי הם טובות מאוד אלכס,אתה פשוט בוחר לדקלם את מה שלימדו אותך במדעי המדינה וזה לא עושה עלי רושם. מבחינה היסטורית צרפת וגרמניה שומרים על המבנה האחיד שלהם בזכות שמירה על תרבות אתנית זהה פחות או יותר שכוללת שפה משותפת ודת משותפת. היהודים הגרמנים והצרפתים אינם חלק מן העם הצרפתי והגרמני אלא חלק מן העם היהודי שישב בארץ ישראל לפני יותר מ2000 שנה. היהודים זה עם בנפרד מן הגרמנים והצרפתים לכן יהודי צרפתי לעולם לא יהיה חלק מן העם הצרפתי.

    יהודי

    אפריל 16, 2013 at 6:38 pm

  4. על המונופול של היהדות האורתודוקסית אפשר להתווכח,אבל אתה לא יכול לכפות עליהם את הרצונות שלך. דרך אגב היהדות הרפורמית זה זרם שצמח רק במאה האחרונה,מה שמעיד על כך שאין מספר רב של פנים של יהדות כמו שאתה מנסה לטעון. בוא אני יסביר לך את זה ככה כשתבין יותר טוב: אני יגדל את ילדי על סיפורי הגבורה וההיסטוריה של העם היהודי והעברי,אלמד אותו עברית כמו שצריך,אלמד אותו גמרא ותנ"ך כמו שצריך. כמו כן הוא ילמד מתמטיקה,פיזיקה ושאר מקצועות הראלים בשביל מקצוע עתידי. כמו כן הוא יגור בהתנחלות כדי שיהיה מחובר לאדמה ולאדמת ארץ ישראל. אתה תלמד את ילדך עברית,תלמד אותו היסטוריה יהודית ותנ"ך כפי שנדרש ממך,לאחר מכן תלמד אותו על פושקין,גוגול ובולגקוב ותחגוג איתו את נובי גוד(השנה החדשה) וכמו כן תלמד אותו רוסית(כי אי אפשר להתנתק מן הגלות נכון?) . למי לדעתך יהיה יותר סיכוי לשמור על היהדות שלו? מי יעביר את הלפיד ימנע את היעלמות העם היהודי בקרב הגויים? לא הילד שלך. איך נראה לך העם היהודי שמר על היהדות שלו כול השנים הללו? בזכות האדיקות שלהם ,ללא האדיקות של הרבנים שאתה כול כך מתעב לא היה היום עם יהודי ואתה היית מתבולל בין כול הרוסים. זה למה העם הרומי נעלם,זה למה העם הכנעני נעלם,חוסר שימור של מסורות והתבוללות בקרב עמים אחרים. אתה חותם את גזר הדין של עצמך בסופו של יום.

    יהודי

    אפריל 16, 2013 at 6:50 pm

  5. וכן אלכס יש מקום לפלורליזים: מוזיקה מזרחית מתקבלת בברכה כול עוד היא לא בערבית(למרות שאני אישית מעדיף מוזיקה יותר מערבית),ומוזיקה יהודית עם נגיעות מתרבות הרוסית מתקבלת גם כן אבל רק בעברית.גם הגפילטפיש מתקבל בברכה או כול מאכל רוסי כזה או אחר. לא על זה אנו מתווכחים,אני מתווכח איתך על התרבות כמסגרת שכוללת חגים יהודיים בלבד וימים לאומיים של המדינה עצמה. יש מקום להתפתחות של תרבות יהודית אחת שמורכבת מפיספס רב תרבותי אבל עם אותה שפה ומבוססת על עקרונות יהודיים מן התנ"ך.

    יהודי

    אפריל 16, 2013 at 6:55 pm

  6. אתן לך דוגמא מטרידה ביותר ששמעתי לאחרונה,ולמה התופעה הזו של עולי רוסיה או עולי אתיופיה מדאיגה אותי:
    לאחרונה אני עד ל-3 מקרים או יותר של ראשי צוות יוצאי ברית המועצות (כול אחד עובד בחברת היי טק אחרת) ,עכשיו אותם ראשי צוותים מקבלים רק רוסים לעבודה,מדי פעם מקבלים ישראלי מנצלים אותו טיפה (לשם גניבת מידע) כחצי שנה ואז מפטרים אותו. געזנות מסוג כזה לא מקובל עלי ,לא ייתכן מצב שבו אדם ישפט על פי מוצאו ויש עדויות מרשיעות על כך ש-3 ראשי הצוות הללו פועלים באופן לא תקין אבל אף אחד לא אומר מילה כי המצב בשוק במילא גרוע. זה דוגמא אחת למצב שבו שימור התרבות הגלותית יוצרת הפרדה עמוקה בין ה"ישראלים" ל"רוסים" ,זה בגרשיים כי בנינו כולנו יהודים בני אותו עם . ולא העם הרוסי או המרוקאי או ההודי.

    יהודי

    אפריל 16, 2013 at 7:00 pm

    • דיברתי על הרעיונות שעמדו בבסיסה של המהפכה הצרפתית במאה ה-18, הביאו להקמת הרפובליקה הצרפתית ומנחים מאז ועד ימינו את צרפת, אבל בסדר. אם בדקלום עסקינן, אז אתה מדקלם את מה שגדלת וחונכת על פיו מבלי לחשוב, ולו לרגע, שאולי התפישה שלך מוטעית והקונספציות שלך שגויות, אבל גם זה בסדר.
      לגבי הדוגמא שהבאת, אני לא אתווכח, כי אני לא מכיר את המקרה. אם הוא אכן התרחש, הרי שמדובר במקרה עצוב מאוד שבסיסו עומדת גזענות לשמה ואני מצר על כך. אך כמו כל מקרה נקודתי אחר, הוא אינו מעיד על הכלל (כמו שהמקרה של המורה שסיפרתי עליו כאן אינו מעיד על גזענות מובנית של כלל מערכת החינוך).
      בכל מקרה, התגובות שלך רק מחזקות את מה שכתבתי, על הצורה המוטעית בה נתפש הציבור דובר הרוסית בארץ. שיהיה לכולנו בהצלחה.

      alexzusmo

      אפריל 16, 2013 at 7:12 pm

      • "אמנם לא מתכוון ללמד את הילדים שלי רוסית, לצורך העניין, אבל בהחלט מתכוון לחגוג איתם נובי גוד וללמד אותם על פושקין, גוגול ובולגקוב"
        ילד, איך אתה בדיוק תלמד את הילדים שלך את פושקין, גוגול ובולגקוב אם הם לא ידעו רוסית? או שתיתן להם את התרגום של הספרים לעברית או לאנגלית, כשהם יכלו ליהנות מהיצירות מופת האלה במקור?
        אני למשל, אימא לשני בנים קטנים, שנולדו פה בארץ. אני יהודייה טהורה נשואה לגבר יהודי למהדרין. ואני מלמדת את הילדים שלי רוסית. כן, כן, מלמדת ועוד איך, ואין לי שום כוונה להתבייש בזה. אני נותנת להם מתנה, שפה נוספת. אני גם נותנת להם חוגים אחרים, אני רוצה שידעו עוד שפות, כמו אנגלית וצרפתית וספרדית. ואני בהחלט כבר מקריאה לבניי את פושקין, למשל, ברוסית.
        שפה זה עולם שלם ואני כאימא שרוצה לבני רק טוב, רוצה שילדיי ייהנו מכמה שיותר עולמות בחיים האלה.

        אמא של איתן ונועם

        אפריל 17, 2013 at 12:18 pm

      • מסכים איתך לגמרי. הכוונה שלי הייתה לכך שאני לא אתעקש ללמד אותם רוסית, אך בהחלט אעודד אותם ללמוד שפות נוספות.

        alexzusmo

        אפריל 17, 2013 at 12:26 pm

  7. אוי נו באמת,כמה כייף לראות את נשף המסכות שיש לנו פה. כולכם משחקים על לכאורה "הרחבת האופקים" של הילדים "הנאורים" שלכם לשם ההעצמה האישית של האגו שלכם. אם באמת אתם רוצים להרחיב את האופקים שלהם,אז מדוע הילדים שלכם לא לומדים גמרא או מזמורי שלמה? אני יגיד לכם למה,כי אתם סולדים מהזהות היהודית שלכם,אתם מתעבים את הזהות שלכם. לכן אתם חייבים לכסות את עצמכם בזהות שקרית,ומלמדים את ילדכם כול מיני שפות כדי לשמר את הגטו שלכם. אסיים בשאלה,איזה מין יהודי אתה שאתה מלמד את יצירותיו של גוגול שידוע באנטישמיות הרבה שלו ליהודים ,כמו שמופיע בחלק מספריו? זה מעיד בדיוק על מי שאתם באמת מאחורי התעודת הזהות הכחולה שלכם יושב אדם אחר.

    יהודי

    אפריל 19, 2013 at 1:33 pm

  8. אתה מעדיף ללמד את ילדיו על סופר אנטישמי בשם ניקולאי גוגול מאשר ללמד את ילדיו את מזמורי שלמה או כול ספר חיצוני אחר של התרבות היהודית.

    יהודי

    אפריל 19, 2013 at 1:35 pm


כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: